IUNNATI ADHYATMIK UNNATI Cultural Heritage of India: Arunachaleswarar Temple in Thiruvannamalai, Tamil Nadu

Cultural Heritage of India: Arunachaleswarar Temple in Thiruvannamalai, Tamil Nadu

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भारत के  Arunachaleswarar Temple का  इतिहास 

भारत की धरोहर 

भारत के मंदिर ही भारत की असली धरोहर और यहाँ रह रहे लोगों पौराणिक इत्तिहास को बताते है । 

भारत की सांस्कृतिक धरोहर 

तमिलनाडु के तिरुवन्नामलाई में अरुणाचलेश्वर मंदिर

तमिलनाडु के तिरुवन्नामलाई में अरुणाचलेश्वर मंदिर का राजा गोपुरम एक विशाल और जटिल रूप से सजाया गया प्रवेश द्वार है जो गहरा ऐतिहासिक, स्थापत्य और आध्यात्मिक महत्व रखता है।

 इतिहास: 

Arunachaleswarar Temple का एक गौरवशाली इतिहास है जो एक हजार साल से भी अधिक पुराना है। मंदिर परिसर का विस्तार और नवीनीकरण सदियों से विभिन्न शासकों और संरक्षकों द्वारा किया गया है, और राजा गोपुरम कई शताब्दियों से इसकी वास्तुकला का एक अभिन्न अंग रहा है। हालांकि राजा गोपुरम के निर्माण के बारे में विशिष्ट ऐतिहासिक विवरण बताना मुश्किल हो सकता है, लेकिन यह स्पष्ट है कि संरचना पीढ़ियों से मंदिर के परिदृश्य की एक केंद्रीय विशेषता रही है, जो समय बीतने और विकसित हो रहे सांस्कृतिक और धार्मिक परिदृश्य की गवाह है। क्षेत्र। स्थापत्य और कलात्मक महत्व: राजा गोपुरम द्रविड़ मंदिर वास्तुकला का एक उत्कृष्ट उदाहरण है, जो इसकी विशाल ऊंचाई, विस्तृत अलंकरण और जटिल नक्काशी द्वारा पहचाना जाता है। गोपुरम को विभिन्न पौराणिक और धार्मिक विषयों को चित्रित करने वाली मूर्तियों से सजाया गया है, जिसमें देवताओं, दिव्य प्राणियों और पौराणिक प्राणियों के चित्रण शामिल हैं। गोपुरम की सजावट के जीवंत रंग और विस्तृत शिल्प कौशल उस समय के कारीगरों और मूर्तिकारों के कलात्मक और स्थापत्य कौशल के प्रमाण के रूप में काम करते हैं। गोपुरम की स्तरीय संरचना, अपने कई स्तरों और अलंकृत सजावट के साथ, एक दृश्य दृश्य बनाती है जो मंदिर के पास आने वाले लोगों में विस्मय और आश्चर्य की भावना पैदा करती है। 

 आध्यात्मिक एवं सांस्कृतिक महत्व: 

राजा गोपुरम भक्तों के लिए अत्यधिक आध्यात्मिक महत्व रखता है। मंदिर परिसर के प्राथमिक प्रवेश द्वार के रूप में, यह सांसारिक दुनिया से मंदिर के पवित्र स्थान में संक्रमण का प्रतीक है। इसके द्वारों से गुजरने वाले तीर्थयात्री और आगंतुक प्रतीकात्मक रूप से भौतिक दुनिया को पीछे छोड़ रहे हैं और आध्यात्मिक महत्व और दिव्य पूजा के क्षेत्र में प्रवेश कर रहे हैं। गोपुरम की विशाल उपस्थिति मंदिर की आध्यात्मिक भव्यता के दृश्य प्रतिनिधित्व के रूप में कार्य करती है और भगवान शिव का आशीर्वाद लेने के लिए आने वाले भक्तों और तीर्थयात्रियों के लिए एक प्रकाशस्तंभ के रूप में कार्य करती है। 

 सांस्कृतिक विरासत और तीर्थस्थल: 

Arunachaleswarar Temple न केवल एक पूजा स्थल है, बल्कि क्षेत्र की समृद्ध सांस्कृतिक और धार्मिक विरासत का एक जीवंत प्रमाण भी है। राजा गोपुरम, मंदिर परिसर की एक केंद्रीय विशेषता के रूप में, धार्मिक भक्ति, स्थापत्य भव्यता और सांस्कृतिक विरासत के प्रतिच्छेदन का प्रतीक है। यह मंदिर शैव भक्तों के लिए एक प्रमुख तीर्थस्थल है, जो राजा गोपुरम और पूरे मंदिर परिसर की आध्यात्मिक और सौंदर्यपूर्ण भव्यता का अनुभव करने के लिए दूर-दूर से पर्यटकों को आकर्षित करता है। अंत में, अरुणाचलेश्वर मंदिर का राजा गोपुरम एक प्रतिष्ठित और प्रतिष्ठित संरचना के रूप में खड़ा है, जिसने समय के साथ मंदिर और क्षेत्र की ऐतिहासिक, स्थापत्य और आध्यात्मिक विरासत को मूर्त रूप दिया है। इसकी भव्यता और जटिल डिजाइन आगंतुकों और भक्तों में विस्मय और श्रद्धा को प्रेरित करते रहते हैं, जो दक्षिण भारत की स्थायी सांस्कृतिक और धार्मिक परंपराओं के एक शक्तिशाली प्रतीक के रूप में कार्य करते हैं।

मंदिर के रखरखाव व पूर्वी शासन में किसने मंदिर और शहर 

प्राचीन तमिल विद्वानों जैसे नक्कीरार कपिलार और परानार ने अन्नामलाई में मंदिर और पीठासीन देवता का उल्लेख किया है। 7वीं शताब्दी के नयनार संत संबंदर और अप्पार ने अपनी काव्य रचना, तेवरम में मंदिर के बारे में लिखा है। पेरियापुराणम के लेखक सेक्कीझार ने लिखा है कि अप्पार और संबंदर दोनों मंदिर में अरुणाचलेश्वर की पूजा करते थे। चोल राजा इस मंदिर के संरक्षक थे। चोल राजा के शिलालेखों में राजवंश की विभिन्न विजयों की स्मृति में मंदिर को भूमि, भेड़, गाय और तेल जैसे विभिन्न उपहारों का उल्लेख है। 

 होयसल राजाओं ने 1328 ई. में तिरुवन्नमलाई को अपनी राजधानी के रूप में इस्तेमाल किया। 

 संगम राजवंश (1336-1485 सीई) के 48 शिलालेख, सालुवा राजवंश के 2 शिलालेख, और विजयनगर साम्राज्य के तुलुवा राजवंश के 55 शिलालेख हैं,जो इन राजवंशों ने उपहार के रूप में भेंट किए। 

 विजयनगर के सबसे शक्तिशाली राजा कृष्णदेव राय के शासनकाल के शिलालेख भी हैं, जो आगे संरक्षण का संकेत देते हैं। विजयनगर के अधिकांश शिलालेख तमिल,कन्नड़ और संस्कृत में लिखे गए थे। मंदिर में विजयनगर के राजाओं के शिलालेख प्रशासनिक मामलों और स्थानीय चिंताओं को दर्शाने का संकेत देते हैं, जो कि तिरुपति जैसे अन्य मंदिरों में उन्हीं शासकों के शिलालेखों के विपरीत है। विजयनगर साम्राज्य के दौरान तिरुवन्नामलाई शहर एक रणनीतिक चौराहे पर था, जो तीर्थयात्रा और सैन्य मार्गों के पवित्र केंद्रों को जोड़ता था।ऐसे शिलालेख मौजूद हैं जो इस क्षेत्र को पूर्व-औपनिवेशिक काल से पहले एक शहरी केंद्र के रूप में दिखाते हैं, जिसमें यह शहर मंदिर के आसपास विकसित हो रहा था। 

 17वीं शताब्दी ईस्वी के दौरान मंदिर कर्नाटक के नवाब के प्रभुत्व में आ गया। जैसे ही मुगल साम्राज्य का अंत हुआ, 

1753 के बाद नवाब ने शहर पर नियंत्रण खो दिया।इसके बाद, मंदिर के हिंदू और मुस्लिम दोनों ही प्रबंधन के दौर आए, जैसे-जैसे यूरोपीय घुसपैठ आगे बढ़ी, तिरुवन्नामलाई पर फ्रांसीसी सूप्रीज़, सैमब्रिनेट और अंग्रेजी कप्तान स्टीफन स्मिथ ने हमला किया। 

 1757 में फ्रांसीसियों ने शहर पर कब्जा कर लिया और 

1760 में शहर सहित मंदिर अंग्रेजों के नियंत्रण में आ गया।  

1790 ई. में, तिरुवन्नामलाई शहर पर टीपू सुल्तान ने कब्ज़ा कर लिया, जिसने 1782 से 1799 ई. तक शासन किया।  

19वीं सदी के शुरुआत में मंदिर सहित शहर ब्रिटिश शासन के अधीन आ गया। 

 1951 से, हिंदू धार्मिक और धर्मार्थ बंदोबस्ती अधिनियम के प्रावधान के तहत, मंदिर का रखरखाव तमिलनाडु सरकार के हिंदू धार्मिक और धर्मार्थ बंदोबस्ती विभाग (एचआर और सीई) द्वारा किया गया है।

 2002 में, भारतीय पुरातत्व सर्वेक्षण ने मंदिर को राष्ट्रीय विरासत स्मारक घोषित किया और इसका प्रबंधन अपने हाथ में ले लिया। हालाँकि, व्यापक विरोध प्रदर्शन और भारत के सर्वोच्च न्यायालय के साथ मुकदमेबाजी के कारण पुरातत्व सर्वेक्षण ने मंदिर को वापस हिंदू धार्मिक और बंदोबस्ती बोर्ड को सौंप दिया।

मंदिर से जुड़ी पौराणिक कथाए

हिंदू पौराणिक कथाओं में, महादेव जी की पत्नी पार्वती जी ने एक बार कैलाश पर्वत के ऊपर अपने निवास स्थान पर फूलों के बगीचे में खेल-खेल में अपने पति की आँखें बंद कर ली थीं।जिसके परिणामस्वरूप केवल एक क्षण के लिए, ब्रह्मांड से सारा प्रकाश छीन लिया गया, बदले  में पृथ्वी वर्षों तक अंधकार में डूबी रही। पार्वती ने शिव के अन्य भक्तों के साथ तपस्या की तब उनके पति अन्नामलाई पहाड़ियों की चोटी पर आग के एक विशाल स्तंभ के रूप में प्रकट हुए, जिससे दुनिया में रोशनी लौट आई। फिर वह पार्वती के साथ विलीन हो गए और अर्धनारीश्वर, शिव का आधा स्त्री, आधा पुरुष रूप बन गए।

अरुणाचल, या लाल पर्वत, अरुणाचलेश्वर मंदिर के पीछे स्थित है, और इसके नाम के मंदिर से जुड़ा हुआ है। यह पहाड़ी अपने आप में पवित्र है और इसे लिंगम, या शिव का एक प्रतिष्ठित प्रतिनिधित्व माना जाता है।  

एक और कहानी यह है कि एक बार, जब विष्णु और ब्रह्मा ने श्रेष्ठता के लिए प्रतिस्पर्धा की, तो शिव एक लौ के रूप में प्रकट हुए, और उन्हें अपना स्रोत खोजने के लिए चुनौती दी। 

 ब्रह्मा ने हंस का रूप धारण किया, और लौ के शीर्ष को देखने के लिए आकाश में उड़ गए, जबकि विष्णु वराह बन गए, और उसका आधार तलाशने लगे।

 इस दृश्य को लिंगोद्भव कहा जाता है, और इसे अधिकांश शिव मंदिरों के गर्भगृह में पश्चिमी दीवार पर दर्शाया गया है।न तो ब्रह्मा और न ही विष्णु इसका स्रोत खोज सके।

मंदिर में पूजा पाठ

मंदिर के पुजारी त्योहारों के दौरान और दैनिक आधार पर पूजा करते हैं। तमिलनाडु के अन्य शिव मंदिरों की तरह, पुजारी शैव ब्राह्मण जाति के हैं। मंदिर के अनुष्ठान पंडित द्वारा दिन में छह बार किए जाते हैं; सुबह 5:30 बजे उशात्कलम, 8:00 बजे 

कलाशांति, 10:00 बजे 

उचिकालम, शाम 6:00 बजे 

सायराक्षई, 8:00 बजे इरंदमकलम और 

अर्ध जमाम रात 10:00 बजे।

प्रत्येक अनुष्ठान में चार चरण होते हैं: अरुणाचलेश्वर और उन्नामुलाई अम्मन दोनों के लिए अभिषेकम पवित्र स्नान,सजावट,भोजन अर्पण और दीपक लहराना पूजा नागस्वरम,टक्कर वाद्य के साथ संगीत के बीच आयोजित की जाती है, पुजारियों द्वारा वेदों में धार्मिक निर्देश पढ़े जाते हैं और मंदिर के मस्तूल के सामने उपासकों द्वारा साष्टांग प्रणाम किया जाता है। सोमवार और शुक्रवरम जैसे साप्ताहिक अनुष्ठान, प्रदोषम जैसे पाक्षिक अनुष्ठान और  अमावस्या, कृत्तिका, पूर्णिमा, चतुर्थी जैसे मासिक त्योहार हैं। मंदिर साल भर में दर्जनों त्यौहार मनाता है। 

 चार प्रमुख त्योहार, ब्रह्मोत्सवम, वार्षिक रूप से मनाए जाते हैं। इनमें से सबसे महत्वपूर्ण तमिल महीने कार्तिकाई के दौरान नवंबर और दिसंबर के बीच दस दिनों तक चलता है, जो कार्तिकई दीपम के उत्सव के साथ समाप्त होता है। दीपम के दौरान अरुणाचल पहाड़ियों की चोटी पर एक कड़ाही में एक विशाल दीपक जलाया जाता है, जिसमें तीन टन घी होता है।

इस अवसर को चिह्नित करने के लिए, अरुणाचलेश्वर की उत्सव छवि को पहाड़ के चारों ओर लकड़ी के रथ पर ले जाया जाता है। शिलालेखों से पता चलता है कि यह त्यौहार चोल काल (850 ई. से 1280 ई. तक) के आरंभ में मनाया जाता है और बीसवीं सदी में इसे दस दिनों तक बढ़ा दिया गया था।

History of Temples of Indian Heritage of India

The temples of India tell the real heritage of India and the Real & Pure history of the people living here. 

Cultural Heritage of India

Arunachaleswarar Temple in Thiruvannamalai, Tamil Nadu

The Raja Gopuram of the Arunachaleswarar Temple in Thiruvannamalai, Tamil Nadu, is a towering and intricately adorned gateway that holds deep historical, architectural, and spiritual significance. 

 History: 

The Arunachaleswarar Temple  has a venerable history that traces its origins back over a thousand years. The temple complex has been expanded and renovated by various rulers and patrons over the centuries, and the Raja Gopuram has been an integral part of its architecture for many centuries. While specific historical details about the construction of the Raja Gopuram may be difficult to pinpoint, it is clear that the structure has been a central feature of the Arunachaleswarar Temple landscape for generations, bearing witness to the passage of time and the evolving cultural and religious landscape of the region.

 Architectural and Artistic Significance: 

The Raja Gopuram is a stellar example of Dravidian temple architecture, characterized by its towering height, elaborate ornamentation, and intricate carvings. The gopuram is adorned with a profusion of sculptures depicting various mythological and religious themes, including depictions of deities, celestial beings, and mythical creatures. The vibrant colours and detailed craftsmanship of the gopuram’s adornments serve as a testament to the artistic and architectural skills of the artisans and sculptors of the time. The tiered structure of the gopuram, with its multiple levels and ornate decorations, creates a visual spectacle that evokes a sense of awe and wonder in those who approach the temple. 

 Spiritual and Cultural Importance:

 The Raja Gopuram holds immense spiritual significance for devotees. As the primary entrance to the temple complex, it symbolizes the transition from the mundane world to the sacred space of the temple. Pilgrims and visitors passing through its gates are symbolically leaving behind the material world and entering a realm of spiritual significance and divine worship. The gopuram’s towering presence serves as a visual representation of the temple’s spiritual grandeur and acts as a beacon for devotees and pilgrims who come to seek the blessings of Lord Shiva.

 Cultural Heritage and Pilgrimage Destination: 

The Arunachaleswarar Temple is not only a place of worship but also a living testament to the rich cultural and religious heritage of the region. The Raja Gopuram, as a central feature of the temple complex, embodies the intersection of religious devotion, architectural grandeur, and cultural heritage. The temple is a major pilgrimage destination for Shaivite devotees, drawing visitors from far and wide to experience the spiritual and aesthetic magnificence of the Raja Gopuram and the entire Arunachaleswarar Temple   complex. In conclusion, the Raja Gopuram of the Arunachaleswarar Temple  stands as an iconic and revered structure that has endured the passage of time, embodying the historical, architectural, and spiritual legacy of the temple and the region. Its grandeur and intricate designs continue to inspire awe and reverence in visitors and devotees, serving as a potent symbol of the enduring cultural and religious traditions of South India.

Who maintained the temple and the city during the eastern rule?

 Ancient Tamil scholars such as Nakkirar Kapilar and Paranar have mentioned the temple and the presiding deity at Annamalai. The 7th century Nayanar saints Sambandar and Appar have written about the temple in their poetic work, Tevaram. Sekkijhar, the author of Periyapuranam, has written that both Appar and Sambandar used to worship Arunachaleswarar Temple in the temple. Chola kings were the patrons of this temple. The inscriptions of the Chola king mention various gifts such as land, sheep, cows and oil to the temple in memory of various conquests of the dynasty. 

 The Hoysala kings used Tiruvannamalai as their capital in 1328 AD. 

 There are 48 inscriptions from the Sangam dynasty (1336–1485 CE), 2 inscriptions from the Saluva dynasty, and 55 inscriptions from the Tuluva dynasty of the Vijayanagara Empire, which these dynasties presented as gifts. There are also inscriptions from the reign of Krishnadeva Raya, the most powerful king of Vijayanagara, indicating further patronage. Most of the inscriptions of Vijayanagara were written in Tamil, Kannada and Sanskrit. The inscriptions of Vijayanagara kings in the temple indicate administrative matters and local concerns, which is in contrast to the inscriptions of the same rulers in other temples such as Tirupati. During the Vijayanagara Empire the city of Tiruvannamalai was at a strategic crossroads, connecting sacred centers of pilgrimage and military routes. Inscriptions exist that show the region as an urban center before the pre-colonial period, in which the city Was developing around the temple. The temple came under the dominion of the Nawab of Karnataka during the 17th century AD. As the Mughal Empire came to an end, The Nawab lost control of the city after 1753. Subsequently, there were periods of both Hindu and Muslim management of the temple, as European incursions progressed, Tiruvannamalai was attacked by the French Souffries, Sambrinet and the English Captain Stephen Smith. The French captured the city in 1757 and In 1760, the temple along with the city came under the control of the British. 

 In 1790 AD, the city of Tiruvannamalai was captured by Tipu Sultan, who ruled from 1782 to 1799 AD. The city, including the temple, came under British rule in the early 19th century. 

 Since 1951, under the provision of the Hindu Religious and Charitable Endowments Act, the temple has been maintained by the Hindu Religious and Charitable Endowments Department (HR&CE) of the Government of Tamil Nadu.

 In 2002, the Archaeological Survey of India declared the temple a National Heritage Monument and took over its management. However, widespread protests and litigation with the Supreme Court of India led to the Archaeological Survey handing the temple back to the Hindu Religious and Endowment Board.

Mythological stories related to the temple

 In Hindu mythology, Mahadev Ji’s wife Parvati once closed her husband’s eyes while playing in the flower garden at their residence atop Mount Kailash. As a result of which, for just a moment, the entire The light was taken away, instead the Earth remained immersed in darkness for years. When Parvati performed penance with other devotees of Shiva her husband appeared as a huge pillar of fire on the top of the Annamalai hills, returning light to the world. He then merged with Parvati and became Ardhanarishvara, the half-female, half-male form of Shiva. Arunachala, or Red Mountain, is located behind the Arunachaleswarar Temple, and is attached to the temple of its name. The hill itself is sacred and is considered a lingam, or an iconic representation of Shiva. Another story is that once, when Vishnu and Brahma competed for supremacy, Shiva appeared in the form of a flame, and challenged them to find its source. Brahma took the form of a swan, and flew into the sky to look at the top of the flame, while Vishnu became Varaha, and looked for its base. This scene is called Lingodbhava, and is depicted on the western wall in the sanctum of most Shiva temples. Neither Brahma nor Vishnu could find its source. worship in the temple The temple priests perform puja during festivals and on a daily basis. Like other Shiva temples in Tamil Nadu, the priests belong to the Shaiva Brahmin caste. The temple rituals are performed by the Pandit six times a day; 5:30 am Ushatkalam, 8:00 am Kalashanthi, 10:00 am Uchikalam, 6:00 pm Sairakshai, Irandamakalam at 8:00 and Ardh Jamam at 10:00 pm. Each ritual consists of four stages: Abhishekam for both Arunachaleshwar and Unnamulai Amman Holy bath, decoration, food offering and hoisting of lamps Pooja is conducted amidst music with Nagaswaram, percussion instrument, religious instructions in the Vedas are read by the priests And prostration is done by the worshipers in front of the mast of the temple. There are weekly rituals like Monday and Shukravaram, fortnightly rituals like Pradosham and monthly festivals like Amavasya, Krittika, Purnima, Chaturthi. The temple celebrates dozens of festivals throughout the year. Four major festivals, Brahmotsavam, are celebrated annually. The most important of these takes place during the Tamil month of Karthikai for ten days between November and December, culminating with the celebration of Karthikai Deepam. During Deepam, a huge lamp is lit in a cauldron containing three tonnes of ghee on the top of the Arunachal Hills. To mark the occasion, the festive image of  is taken on a wooden chariot around the mountain. Inscriptions show that this festival was celebrated in the early Chola period (850 AD to 1280 AD) and was extended to ten days in the twentieth century

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